Az idei Oscar-jelölt filmek világosan tükrözik a film világában zajló technikai változásokat: a mezőny egyes darabjai hagyományos filmszalagra készültek, míg másokat digitális kamerával rögzítettek az alkotók. Az Oscar-jelölt operatőr, Janusz Kaminski azonban félti a szakmát a digitalizációtól.

Idén a Hadak útján című Spielberg-filmet fotografáló Kaminskit, A némafilmesért Guillaume Schiffmant, A tetovált lányt fényképező Jeff Cronenweth-t, Robert Richardsont, Scorsese A leleményes Hugójának operatőrét és Az élet fáját rögzítő Emmanuel Lubezkit jelölte az Amerikai Filmakadémia operatőri díjára.

A tetovált lányt digitális kamerával vették fel, az első világháborús Hadak útján hagyományos filmre forgott, A leleményes Hugó az 1930-as évek Párizsát háromdimenziósan és digitálisan idézi meg, a színes filmre rögzített A némafilmest az utómunka során fekete-fehérre változtatták, hogy híven ábrázolja a húszas évek Hollywoodját, Az élet fája pedig keverte a hagyományos és a digitális technikát.

“Szerintem elérkezett az operatőrök ideje” – idézte Lubezkit a napokban a Los Angeles Times online cikke. “Az ember 65, 35, 16 milliméteres filmre forgathat, ráadásul ott az a sokféle digitális kamera, amelyek felvétele elüt a hagyományos filmtől, de csodálatos képeket lehet velük alkotni” – tette hozzá.

Kaminski azonban nem látja ilyen rózsásan a jövőt. Spielberg állandó alkotótársa, a lengyel származású operatőr eddig csupán egy reklámfilmben próbálta ki a digitális technikát, de nincs jó véleménnyel róla. Szerinte az “az operatőrök halálának” előhírnöke. Elsősorban azért aggódik, mert a digitalizációval kiveszik az operatőr kezéből a képalkotás feletti teljes kontrollt, és technikusok kezére kerül a munka java része. Azt is hiányolta, hogy az új technika miatt elvész a film misztikuma. “Ha az ember digitális képet néz, elkényelmesedik, és nem keresi a kép mögötti misztériumot, a történet nem metaforákból építkezik” – vélekedett.

Stephen Pizzelo, az American Cinematographer magazin szerkesztője szerint idén nagyon érdekes mezőny gyűlt össze az operatőri Oscar-kategóriában. “Ezek a rendkívüli operatőrök mind azt reprezentálják, hogy a filmes gondolkodásmódot ki lehet terjeszteni a modern technikai eszközökkel, jelentsen az akár digitális kamerát, új kameramozgatási rendszert, mint a Technocrane, illetve a Steadicam vagy különleges utómunkát. Az időtálló film megalkotása továbbra is jó filmes gondolkodást igényel, különösen a tekintetben, hogy az új technológiákat hogyan illesztik be a filmalkotási folyamatba” – fogalmazott.

David Fincher kérésére az utolsó pillanatban ugrott be egy svéd operatőr helyére Jeff Cronenweth, nem volt ideje felkészülni a svéd helyszíneken tapasztalható gyenge fényviszonyokra. De még mielőtt Svédországba érkezett volna, az összes addig készült felvételt online megnézhette.

Nem nagyon lesz választásuk az alkotóknak, mert egyre nehezebb filmre forgatni, nehéz hozzájutni a nyersanyaghoz, ami egyre drágább is – vetette fel Cronenweth, akit tavaly A közösségi háló című Fincher-filmért jelöltek Oscarra. “Félreértés ne essék, feltétlen támogatója vagyok a filmnek, és jó lenne, ha nem tűnne el. Szeretnék mindent filmre forgatni, aztán digitálisan vetíteni, megtartani a szakmai kontrollt és kihasználni a két világ előnyeit” – jelentette ki, emlékeztetve arra, hogy jelenleg még csak a digitális filmművészet gyermekkorát éljük.

Ha érdekelnek további cikkeink, csatlakozz a Filantropikusok csoportunkhoz! , vagy kövess minket a Pinteresten, vagy iratkozz fel a hírlevelünkre.